Arkeolog bahas mata uang kerajaan Aceh di Malaysia

Arkeolog Aceh, Husaini Ibrahim bersama arkeolog dunia hadir di Malaysia. (Ist)

Banda Aceh (KANALACEJ.COM) – Untuk ke empat kalinya Pusat Penyelidikan Arkeologi Global Universiti Sains Malaysia kembali menyelenggarakan seminar Arkeologi Kebangsaan dengan tema “Memperkasakan Kearifan Arkeologi Malaysia dan Serantau” Pada 9-10 Oktober 2018 di Hotel Bayview, Pulau Pinang Malaysia.

Selain seminar, acara ini juga memamerkan beberapa artifak hasil penelitian peneliti Universiti Sains Malaysia dan jabatan Warisan Malaysia. Acara dibuka langsung oleh Tuan Muhammad Bakhtiar bin Wan Chik timbalan Menteri pelancongan Malaysia, Seni dan Budaya.

Ketua pengarah Jabatan Warisan Negara.YBhg. Professor Dr. Zainah mengatakan, seminar arkeologi kebangsaan perlu dilaksanakan setiap tahunnya guna memperkaya khazanah keilmuan arkeologi dan sekaligus penemuan-penemuan aftefak terbaru.

“Membincangkan jumpaan terbaru di Malaysia dan Serantau. Tapak Sungai Batu di Kedah dan Tapak bukit Bunuh di Lenggong, Perak adalah dua jumpaan terbaharu yang terus menjadi isu antarabangsa,” katanya, Rabu (10/10).

Sementara itu, Arkeolog Aceh Husaini Ibrahim yang ikut hadir dalam acara tersebut dan ikut menampilkan makalah yang berjudul “Mata wang Kerajaan Aceh dalam lintasan dunia”.

Husaini Ibrahim mengatakan penyelamatan situs sejarah maupun peninggalannya seperti Artefak sangat perlu diselamatkan sebab itu merupakan mengenai peradaban suatu bangsa.

“Perlu adanya kerjasama antara arkeolog serantau Indonesia dan Malaysia untuk penyelamatan artifak,” kata Husaini kepada Kanalaceh.com.

Sebagai informasi, sebelumnya Pusat penyelidiakan arkeologi Global telah menggelar Seminar Arkeologi Kebangsaan yang pertama pada tahun 2008, kedua pada 2013 dan ketiga pada 2017.

Seminar Arkeologi Kebangsaan 2018 diikuti oleh ratusan peserta dan puluhan pemakalah dari beberapa universiti di Malaysia dan Indonesia seperti Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universitas Sumatera Utara (USU). Selain itu Beberapa keynote speech hadir di hari pertama seperti Professor Datok Mokhtar Saidin dari Universiti Sains Malaysia yang membincangkan mengenai “Impak Arkeologi masa depan Malaysia”. [FA]

Related posts